Hoe waarborgt ZBBN de kwaliteit?
18 mei 2021 
in Blog
2 min. leestijd

Hoe waarborgt ZBBN de kwaliteit?

Als zorgverlener heb je elke dag te maken met mensen die blindelings op jouw vertrouwen. Wij streven er na om de zorg voor cliënten de best mogelijke zorg te geven en dat zorgteams en opdrachtgevers er zonder nadenken vanuit kunnen gaan dat de opdracht die een ZZP'er aanneemt m.b.t. kennis en kunde aansluit op de behoefte van een zorgteam en haar cliënten. Hoe zorgen wij ervoor dat dit zoveel mogelijk past en gewaarborgd is?

Screening en kennismaking

Om te beginnen zorgen we voor een uitgebreide screening, dat begint met een persoonlijke kennismaking. We willen graag weten met wie we samenwerken en deze persoon leren kennen. Wat zijn je ervaringen? Wat zijn je drijfveren? Waarom werk je of wil je gaan werken als ZZP'er? Wat zijn je referenties? Een persoon is meer dan alleen een CV, maar aan de andere kant hebben ZZP'ers in de zorg ook met wettelijke eisen te maken waar ze aan moeten voldoen. Dus zowel de zachte eisen als de harde eisen moeten kloppen. Denk aan geldige diploma's, ID, VOG, verzekering, klachtenregeling etc. Deze moeten dus allemaal gecontroleerd worden op echtheid.

24/7 inzicht in kwalificaties via een digitale portal

In een veilige en gebruiksvriendelijke (web) omgeving worden gegevens bijgehouden. Deze gegevens zijn 24/7 inzichtelijk voor ZBBN, de ZZP'er zelf en de zorginstellingen waarvoor ZZP'ers werken. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Profiel van de ZZP'er met alle belangrijke gegevens
  2. Verplichte documenten en registraties
  3. Status van bekwaamheden
  4. Overeenkomsten
  5. Overige relevante zaken

Op die manier wordt er op een centrale plek automatisch gezorgd dat zaken op orde blijven. ZZP'ers en ZBBN krijgen een melding als zaken dreigen te verlopen of aandacht nodig hebben, waarna acties ondernomen worden om ervoor te zorgen dat alles weer actueel gemaakt kan worden. 

Ondernemerschap

ZZP'ers zijn ondernemers, dus ondernemerschap is erg belangrijk. In de rol van zelfstandig ondernemer wordt er meer verwacht van iemand die in loondienst werkt. Niet alleen vraagt de wetgeving om zelfstandigheid te waarborgen, maar ook zorginstellingen verwachten van een ZZP'er een zelfstandige en autonome werkhouding.  Zij moeten er snel kunnen staan, snel kunnen schakelen en zorgen dat zij een team uit de brand kunnen helpen aangepast op de behoefte van dat team en haar cliënten.

Interne processen en kwaliteit

Vaak is het heel erg druk en dus moeten wij ervoor zorgen dat onze werkprocessen en automatisering zo efficiënt en goed mogelijk verlopen. Regelmatig nemen wij die met team ZBBN onder de loep en evalueren wij of deze verbetert kunnen/moeten worden. Wij hebben een klein en sterk team dat van elkaar weet wat er speelt en alles van elkaar kan overnemen, zonder (al te veel) overdracht. Daarnaast willen wij ook graag weten wat ZZP'ers en zorginstellingen hoe zij onze werkwijze ervaren. Dus dat vragen wij regelmatig en daar komt vaak waardevolle feedback uit die wij ter harte nemen. Daarnaast zijn onze contacten die wij met iedereen hebben erg laagdrempelig, dus er wordt erg veel gecommuniceerd wat alle partijen goed op hoogte en scherp houdt.

Al met al is de zorg en het werk wij wij doen vaak erg hectisch en grillig. Een hele (leuke!) uitdaging. Elke dag is weer anders en er gebeurt ontzettend veel. Het is dus een continu proces om te zorgen dat je niet verslapt en alle processen straks geregeld hebt. Elke dag een beetje beter!



Over de schrijver
Reactie plaatsen